Modernizacja Arki

Bogatsi o doświadczenia z konwersji jednostki „Kameduła” przygotowujemy się do modernizacji napędu z diesla na elektryczny naszego drugiego stateczku „Arka”. W przyszłym sezonie również ta jednostka będzie pływać na napędzie elektrycznym. Poniżej prezentujemy nowe „serducho” obliczone i dobrane pod Arkę. Ciekawostką jest to, że silnik jest dwusekcyjny. Używając terminologii technicznej jest to napęd podwójnie zabezpieczony, składający się z dwóch niezależnych sekcji po 50% mocy każda. W połączeniu z 2 sterownikami daje to „podwójny” układ napędowy, połączony w jedną całość. Awaria jednej sekcji silnika lub jednego ze sterowników nie eliminuje z pracy całego napędu a spowoduje jedynie zmniejszenie mocy układu o 50%. Napęd zasilany będzie z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu jednostki oraz zestawu baterii litowo żelazowo fosfatowych, które w czasie postoju doładowywane będą z lądu.

To pierwsze tego typu modernizacje w kraju. Na chwilę obecną w Polsce pływa kilka jednostek z napędem elektrycznym – m.in. Słonecznik I/II w Bydgoszczy czy „Koszałek” na jez. Jamno. Są to jednak statki nowo zbudowane. Modernizacje tradycyjnych napędów w istniejących statkach pasażerskich na napędy elektryczne są u nas wciąż całkowitą nowością. W Holandii, Austrii, Niemczech czy w Czechach jest to rozwiązanie stosowane coraz szerzej. Technologia w tym zakresie jest dojrzała i sprawdzona, co doskonale widać po trendach rozwoju elektromobilności w branży motoryzacyjnej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA